TradeChannel deltar i Actimates tävling och bidrar till Idrott Utan Gränser – utmanar andra att göra likadant!

TradeChannel Actimate

21 feb TradeChannel deltar i Actimates tävling och bidrar till Idrott Utan Gränser – utmanar andra att göra likadant!

TradeChannel är ett mjukvarubolag som tillhandahåller produkter med kapitalförvaltare som målgrupp. Nu har TradeChannel bestämt sig för att delta i Actimates tävling om att bli ”Health Business of the Year” 2018, och vill göra det till ett välgörenhetsprojekt tillsammans med Idrott Utan Gränser (IUG)!

1 minuts aktivitet = 1 krona till IUG. För varje minut som TradeChannels anställda gemensamt rör sig, kommer företaget skänka 1 krona till IUG. Genom att delta i Health Business of the Year vill företaget både motivera sina anställda till rörelse och samtidigt bidra till samhället. Dessutom har TradeChannel en utmaning till sina konkurrenter!

Vi pratade med Niclas Gahnhed om företagets spännande sätt att ta sig an tävlingen.

Niclas, kan du berätta hur TradeChannel ser på hälsa på jobbet?

I grund och botten handlar det om att våra anställda ska må bra, trivas och vilja stanna kvar hos oss. Det är en viktig del av vår företagskultur. Det är flera faktorer som spelar in. En bit handlar att få ihop det privata livet, och där har vi flexibla arbetstider för att underlätta i livspusslet. Sen är det viktigt att röra på sig eftersom man blir piggare, får mer energi, jobbar bättre och mer effektivt – och blir gladare på köpet.

Vi har en kultur inom företaget som innebär att vi rör mycket på oss. Många tar löpturer och tränar på luncherna och det finns ett brett intresse av att träna. Kulturen kommer från de anställdas bakgrund och intressen och har spridit sig – flera har blivit mer aktiva sedan man börjat jobba hos oss.

Hos oss är det viktigt att få bra förutsättningar för träning och rörelse, och vi anställda erbjuds ett generöst friskvårdsbidrag. Dessutom har man möjlighet att få sin anmälningsavgift till motionslopp betald.

Eftersom många tycker det är kul att röra på sig, har vi fångat upp det intresset och bjudit in externa träningsprofiler till kontoret som hållit föredrag och ordnat gemensamma teknikpass.

Hur kommer det sig att ni valde Actimates aktivitetsutmaning?

Jag tycker att den kultur vi skapat ur att de anställda rör mycket på sig och har ett intresse för träning är en central och positiv del i vårt bolag. Det är någonting bra och viktigt, och i min roll som ansvarig för marknadsföringen vill jag lyfta fram det också i kommunikationen.

Det som tilltalade mig med Actimates utmaning var att den är på allas lika villkor – det spelar ingen roll om man kör ett crossfit-pass eller tar en promenad på lunchen – det bidrar lika mycket till tävlingen. Andra tävlingar gynnar ofta de som redan tränar mycket, och gör att de som inte tränar lika mycket sedan tidigare halkar efter och känner sig ännu mer utanför.

Ett syfte med den här tävlingen för oss är att få med dem som inte rör på sig så mycket idag – och motivera dem till att komma igång.

I marknadsföringen är det också värdefullt att kunna säga att vi är med och tävlar om att bli Health Business of the Year – det förstärker den bild av vårt företag som vi vill ge.

Berätta om ert samarbete med Idrott Utan Gränser

Det började med att vi funderade över vad vi skulle ha för pris för tävlingen internt. Ganska snabbt kom vi fram till att våra anställda har möjlighet att köpa sina egna saker, och att det blir både dyrt och krystat att köpa prylar till en prispott som egentligen inte behövs. Vi ville hitta ett sätt att använda pengarna till något bättre ändamål, där de skulle ge större glädje och nytta.

Som företag jobbar vi långsiktigt och hållbart och det är även så vi vill bidra till samhället, med långsiktiga och hållbara lösningar. Så vi ville hitta en social entreprenör som bidrar till samhället på det viset. Jag kom i kontakt med IUG och insåg att de jobbar på ett sätt som stämmer överens med vårt synsätt. Dessutom ligger deras arbete – med att få barn att se möjligheter genom meningsfulla fritidsaktiviteter – i linje med vår övertygelse om att det är viktigt att röra på sig.

Tävlingen för oss kommer ha ett högre syfte där vi som bolag försöker bidra till IUG  så mycket som möjligt, så att de i sin tur kan fortsätta sitt fantastiska. IUG introducerar – genom en ledare – meningsfulla fritidsaktiviteter på idrottslektioner ute i landets skolor. Varje ledare utbildas i IUGs metodik – vilket bidrar till att barn och unga blir sedda och bekräftade genom goda förebilder och meningsfulla aktiviteter. Vi vill bidra så att fler barn får ta del av dessa fritidsaktiviteter. Det gör vi genom att skänka 1 krona till IUG för varje minut som vi gemensamt rör oss.

Och du har ett budskap till era konkurrenter i tävlingen 2018?

Vi vill genom vårt deltagande i den här tävlingen lyfta fram en organisation som jobbar hårt och ideellt för att få barn och ungdomar, som inte har de bästa förutsättningarna, att genom idrott och rörelse se möjligheter för framtiden.

För varje aktivitetsminut som TradeChannels anställda gör i Actimates tävling, kommer vi skänka 1 krona till IUG. Vi utmanar våra kunder och konkurrenter i tävlingen att matcha vårt bidrag!

Har ni något hemligt vapen i jakten på att ta hem titeln?

Vi har köpt in en Deskbike® som kommer göra oss farliga! Den här cykeln kan man använda istället för en kontorsstol. Vi kommer ha den som en station kopplat till tävlingen – där man kan sätta sig och samla träningsminuter.

Vad skulle det betyda för er att bli Health Business of the Year?

Det skulle naturligtvis vara ett fint kvitto på att vi rör på oss mycket och mår bra. Det blir en sporre att vi jobbade tillsammans för detta och lyckades. Jag tror det skulle bidra till gemenskapen och känslan av att det var ett teamarbete!

 

 

Lycka till önskar vi TradeChannel!

Är ni 2018 Health Business of the Year? Häng med på Actimates 8 veckors långa företagsutmaning, och utmana dina medarbetare med Sveriges roligaste och lönsammaste aktivitetstävling! Varje rörelseminut ger 1 poäng, och varje rörelseminut räknas – oavsett om du går en kort promenad eller om du kör ett hårt pass på gymmet. Ju mer du rör på dig, desto mer poäng samlar du ihop åt ditt lag. Utöver tävlingen kan poängen också användas för spännande rabatter hos våra samarbetspartners. 

 

Vem blir 2018 Health Business of the Year? Anta Actimates utmaning idag!